IAA 2017 blog
IAA 2017 Blog.
Welkom bij de nieuwe blog van Modelauto Zetten. In deze blog een samenvatting van een dagje IAA in Frankfurt. Na 2 jaar geleden samen met een vriend voor het eerst naar de IAA te gaan, hadden begin dit jaar weer besloten om naar de IAA te gaan. Na een tijdje te puzzelen wanneer het voor beide het beste uit kwam, hadden we een datum gevonden. 18-09-2017 was de dag! Frankfurt ligt niet om de hoek, het zeker 350 km en 4uur rijden. We wilden wel op tijd zijn zodat we niet in de file kwamen, dus vertrokken we vrij vroeg en waren ondanks wat lichtelijke vertragingen rond 09:30 bij de beurs.
De IAA is niet te vergelijken met de Rai in Amsterdam. De IAA heeft 7 hallen waar sommige merken samen stonden in een hal en de Duitse premium merken hadden een eigen hal met hun sub merken erin. Tijdens de heen rit hadden we al een beetje overlegd welke merken graag wilden zien.
Bij binnenkomst zijn we bij de hal van BMW begonnen.
BMW had verschillende modellen van de nieuwe 7-serie staan.
Van de gewone tot de exclusieve BMW Individual.
De nieuwe BMW M5 stond er ook met het nieuwe blok.
Het nieuwe blok levert 600pk met 750 NM. In de basis is de BMW 4WD maar heeft net als zijn concurrent de mogelijkheid om de kracht alleen naar de achterwielen te doen.
BMW had een mooie line-up met M-modellen.
BMW M3
BMW M4 CS
BMW M2
BMW had ook verschillende Concept auto’s staan.
De X7 is een luxe SUV, helaas heeft BMW geen specificaties vrijgeven van de X7.
BMW 8-Serie. Dit is misschien wel de mooiste BMW van de IAA. Dit is nog een conceptversie. Maar het is bekend dat die uitkomt en de huidige 6-serie vervangt.
De BMW Z4 Concept werd eerder dit jaar aangekondigd en werd op de IAA aan het grote publiek voorgesteld.
.
Op de beursvloer stond ook de geüpdatet versie van de I3. Het grote verschil met de vorige generatie is dat het model lager op de wielen staat en ronder van vorm is.
Aangesloten aan de hal van BMW stond uiteraard Mini.
Mini had een hele dikke concept auto staan in de vorm van Mini John Cooper Works GP Concept.
Nadat we alles gezien hadden bij de BMW Groep zijn we naar de volgende hal gelopen. In hal 8 en 9 stonden merken die ons niet kon bekoren en lieten we ook links liggen. Denk daarbij aan Bogward, Ford, Suzuki, Dacia, Renault en Opel.
Op naar Hal 5. In deze hal stonden Jaguar/Landrover, Ferrari, Maserati en verschillende tuners.
Bij de ingang stond Brabus Classic. Brabus Classic had mooie ouwe Mercedes-Benz modellen staan die opgeknapt waren en als nieuw erbij stonden.
Naast Brabus Classic stond IMSA, ik had er nog nooit van gehoord maar wat zij allemaal hadden staan. Blijkbaar maken zij GT3 auto’s van Mercedes-Benz
Op hun stand stond een IMSA RXR ONE. Het is in de basis een Mercedes-Benz AMG GT, alleen dan dikker en sneller gemaakt. De body bestaat volledig uit koolstofvezel en hebben ze de al niet kinderachtige 4.4L V8 op geschroefd tot 860PK. Exacte cijfers over de prestatie zijn helaas niet vrijgegeven, maar reken er maar op dat dit monster bloedsnel is.
Bij Brabus hadden ze verschillende dikke modellen staan.
Deze Brabus 900 is gebaseerd op de nieuwe Mercedes-Benz S65 AMG. Buiten het exterieur aanpassen heeft Brabus de motor ook een flinke boost gegeven”900pk”!
Ook hebben ze dezelfde motor in de S-Klasse Cabriolet gelepeld. Helaas zullen we deze modellen niet zo snel in Nederland zien.
In Hal 5 stond ook Ferrari en Maserati. Ferrari had de nieuwe Ferrari Portofino staan. De opvolger van de California. Naast de Portofino stond ook de nieuwe 812 Superfast. Het model heeft 800PK.
Bij Maserati stond de gefacelifte GranTurismo. De auto is op wat lichte punten veranderd te opzicht van van het vorige model. Andere grill en luchtinlaten.
Na alles gezien te hebben in Hal 5 zijn we naar de volgende hal gegaan.
2 jaar geleden had Audi nog een eigen Hal op het buiten terrein maar dit jaar stonden ze samen met de rest van de VAG-familie. Bij binnenkomst in Hal 3 stonden de Skodamodellen en de Seatmodellen.
We zijn meteen door gelopen naar Porsche.
Bij Porsche zijn verschillende nieuwe modellen. Ze hadden van de Cayenne de turbo versie meegenomen.
Je kunt nu goed de familieband zien met de nieuwe 911(991-2). De achterlichten lopen nu helemaal door. De V8 met bi turbo levert 500PK.
Ook stonden er verschillende versies van de 911(991-2). Eerder dit jaar konden we op de E3 al die nieuwe GT2RS zien.
Het model is gebaseerd op de turbo versie van de 911. In de turbo levert het blok 580PK, door wat aanpassingen aan de turbo’s en intercoolers levert het nu 700PK en 750NM.
Naast GT2 stond er ook de Porsche 911 GT3 Touring Package.
Het model is wat minder hardcore dan de gewone GT3 en straalt wat klassieker uit. Het grote verschil met de gewone GT3 is dat er geen grote achtervleugel op zit. Net zoals de speciale 911R is het model alleen leverbaar met een handbak.
De Porsche Panamera Sport Turismo mocht je zeker niet missen op de beurs. Het model moet nog uit komen in Nederland. Het doorlopen van de daklijn tot het einde van de auto, komt de Panamera ten goede.
De verhoudingen van de hele auto lijkt nu veel beter tot zijn recht te komen dan de gewone. Zoals we gewend zijn komt Porsche met verschillende motoren voor de Panamera.
Bij Bugatti stond er maar een auto, maar wat voor een auto!
De Chiron is de opvolger van de al niet langzame Veryon.
Het 8l W16 blok is verbetert en levert nu 1500PK 1600NM.
Bij Lamborghini stonden maar 2 modellen.
De Lamborghini Aventador Roadster en de Huracan.
Bij Bentley stond de nieuwe Continental GT.
Vele verwachten dat de nieuwe met een zuiniger V6 zou uitkomen, maar hij is gewoon leverbaar met die dikke W12 met 600PK. In de toekomst komt er ook een V8 en V6 Hybride.
Op naar het Premium merk van de VAG. Zoals eerder vernoemt stond Audi dit jaar bij de rest van de VAG-familie. Misschien nog een na wee van het diesel schandaal. Het maakt ook niet uit waarom ze samen stonden, Audi was het mooiste van de VAG-familie. Net zoals BMW en Mercedes, had Audi het nieuwe model van hun Top limousine staan.
De nieuwe A8.
De nieuwe A8 zit weer helemaal vol met de nieuwste technieken en is weer helemaal geüpdatet om met de nieuwste limousines uit Stuttgart en München mee te doen.
Tevens hebben ze bij Audi de namen van de motoren een andere benaming geven.Helaas is het een stuk minder duidelijk geworden. De 1.4TFSI of 2.0 wordt nu een 30 TFSI en zit het vermogen tussen de 110-130PK. Een stap hoger komt dan 45 en dat is dan 230-250PK. De nieuwe A8 met de 3.0 dieselmotor van 285PK wordt A8 50 TDI. De benzine versie met de 3.0l motor erin wordt de 55 TFSI. Modellen met meer dan 545PK wordt 70. Gelukkig passen ze het niet aan op de RS-modellen.
De nieuwe Audi RS4 met V6 en 450PK konden we ook niet missen deze stond prominent bij de RS-modellen.
Wie graag punten spaart bij de banden boer dan is dit zeker de auto die je zoekt. Voor het eerst brengt Audi de R8 uit met achterwielaandrijving.
Hier nog wat meer foto’ van dikke Audi RS-modellen.
De laatste Hall die we bezochten was hal 2.
Mercedes-Benz had samen met sub merk Smart de hele hall voor zichzelf. Bij de ingang van Hal2 stond de Volocopter. Daimler het moederbedrijf van Mercedes en Smart heeft een investering van 25 miljoen euro gedaan in dit merk wat met een elektrische autonoom helikopter uitkomt.
Smart had een nieuw concept auto in de vorm van de Smart Vision EQ Fortwo.
De auto is een elektrische autonome auto, er zit geen stuur of pedalen in. Het is echt een toekomst auto, de deuren dienen ook als schermen, waarop je tussenstanden kan zien of het weer.
Mercedes-Benz had verschillen nieuwe upgrades tot concept auto’s mee genomen voor de IAA. Als opvolger van de 550, komt Mercedes nu met de S450. Een auto met V6 met 367PK. De motor komt ook in de andere S-modellen(coupe en Cabriolet).
De update van de nieuwe S-klasse.
De nieuwe S-klasse Maybach.
De G-klasse met de Maybach uitrusting.
De groter AMG-modellen krijg nu allemaal de Panamericana grill. Die voor het eerst uitkwam op de AMG GTR.
Mercedes-AMG GTR.
De nieuwe S65 AMG.
Mercedes-Benz werkt al jaren samen met Renault. Ze delen samen motoren en onderstellen. Mercedes-Benz vond de modellen gamma nog niet breed genoeg en vond het tijd voor een pickup.
De X-klasse staat op het onderstel van een Nissan Navara. Nissan is onderdeel van de Renaultgroep.
Mercedes-Benz had verschillende concept auto’s mee genomen.
De Mercedes-Maybach Vision 6 Cabriolet.
Een jaar eerder bracht Mercedes de Coupe versie uit. Net zoals de Coupe versie is dit een volledige elektrische auto met een range van 500 km. Er zitten 4 elektromotoren in die samen 750PK opleveren.
De Mercedes-AMG GT Concept is een hybride auto. Het model levert samen met de 4l V8 en elektromotor 805PK. De Mercedes moet concurreren tegen de Porsche Panamera.
The best for last.
Na alles gezien te hebben bij de alle merken die we graag wilden zien kwamen bij het model wat de show steelde van de hele IAA 2017. Wat als je een F1 motor in een straatauto doet wat voor een auto moet dat worden.
Mercedes-AMG Project One. Een straatauto met een F1 motor van het jaar 2015. De F1 motor levert samen met de elektromotor meer dan 1000PK. Niet eerder zagen we een fabrikant dit doen. Ja de LaFerrari, P1 en de Porsche 918 hebben ook elektromotoren maar een heeft een v12 en de anderen V8. Dit is 1.6 V6 met de elektromotor die ook in de F1 auto’s zitten van Mercedes-Benz.
Na het zien van de Project One zijn we weer naar huis gegaan. We hebben een keuze gemaakt om sommige merken niet mee te pakken.Sommige waren gewoon niet interssant genoeg voor ons.
Na een rit van 4,5 uur waren weer thuis, dit keer wat meer files en wegwerkzaamheden meegepakt.
Dit was een blog over de IAA 2017. De foto’s in de blog zijn van Modelauto Zetten en de Heer R.Kokhuis.